Olomouc - Lidé bez zázemí patří k nejrizikovějším skupinám. Mají oslabenou imunitu a většina z nich trpí zdravotními problémy. Od vyhlášení karantény učinila Charita Olomouc za účelem ochrany lidí bez domova několik opatření. Jedná se především o službu terénního programu, denního centra a nocleháren. Díky nasazení dobrovolníků vybavila lidi bez domova ve službách i v terénu rouškami, klienty pravidelně informuje o aktuálním vývoji situace.
Opatření ve službách pro klienty střediska Samaritán pro lidi bez domova přijatá v souvislosti s šířením onemocnění COVID-19:
Terénní program: Terénní pracovníci se vyhýbají shromáždění většího počtu osob, během pobytu v terénu nosí roušky a jednorázové rukavice. Zaměřují se na informování klientů o zavedených opatřeních ve službách střediska a ordinaci praktického lékaře, poskytují informace o onemocnění COVID-19 a krocích, jak se před tímto onemocněním chránit. Pracovníci informují ohrožené klienty ve squatech a na komerčních ubytovnách, kteří z opodstatněných důvodů, jako jsou psychiatrické diagnózy či různá zdravotní omezení, nejsou schopni řešit základní věci samostatně. Jde například o nákupy, zásobování ale i sledování aktuálního vývoje.
Nízkoprahové denní centrum: Do odvolání platí omezení dlouhodobého pobytu na denním centru. Výdej polévky je nahrazen výdejem studené stravy. Klienti obdrží u vstupu zabalené potraviny, které si odnesou s sebou. Základní sociální poradenství probíhá bezkontaktně, pracovník i klient je od sebe prostorově oddělen. Terénní výdej je zrušený.
Domov sv. Anežky: Platí zákaz návštěv. Do odvolání nepřijímáme nové klienty. Všichni ubytovaní i pracovníci musí ve společných prostorách nosit roušky. Klienti dodržují zákaz vycházení.
Noclehárny: V této chvíli držíme otevřenou běžnou kapacitu nocleháren. Probíhá kontrolní měření teploty klientů. Kontakt personálu s klienty je omezen, při příjmu klientů se dodržují bezpečnostní doporučení, zvýšený důraz je na osobní hygienu. Charita klientům distribuuje roušky. Nejsou přijímáni noví klienti, o nichž Charita nemá žádné informace. Nový klient smí do noclehárny vstoupit pouze po vyšetření v ordinaci pro lidi v nouzi.
Ve všech prostorách střediska Samaritán je zvýšená dezinfekce rizikových míst (kliky, zábradlí, WC, sprchy), která probíhá několikrát denně. Dobrovolníci šijí roušky pro klienty a pracovníky, následně jsou rozdávány všem klientům ve službách i v terénu. Drtivá většina klientů je, co se týče roušek, sanována.