"Není to žádná chůvička na hlídání,"
19. prosince 2024 Aktuality

"Není to žádná chůvička na hlídání,"

říká o nové službě ISIDOR+ Jitka Weigelová, koordinátorka projektu. Unikátní platforma je určena seniorům a zdravotně znevýhodněným osobám, kterým nabízí nejen okamžitou pomoc v krizových situacích, ale také možnost online setkávání nad společnými tématy. Jak tato kombinovaná služba funguje? Zeptali jsme se...  

Můžete prosím představit službu ISIDOR+?
ISIDOR+ kombinuje tísňovou péči a komunitní platformu. Je určena širokému spektru lidí, kteří z důvodů zdravotních či jiných nemohou nebo nechtějí opouštět bezpečí domova – nemusí jít pouze o seniory. Díky službě zůstáváme s těmito lidmi v kontaktu online formou nejen my, ale i jejich rodina, které to může přinést pocit klidu, že jejich blízký je v bezpečí.
 
Takže je to služba i pro klientovu rodinu...  
Vlastně ano. Je to služba i pro členy rodiny, kteří s klientem nebydlí ve stejné domácnosti, mají např. náročnou práci na směny a nemohou se s ním potkávat tak často, jak by chtěli. Služba zaručí, že pokud se jejich blízkému něco přihodí, má se na koho obrátit. Online formou může v budoucnu proběhnout i návštěva úřadu, konzultace s lékařem aj.
 
Proč název ISIDOR+? Zní to exoticky...
Jsme nezisková organizace, která vyrůstá na křesťanských základech, a tak jsme se při hledání názvu inspirovali jménem světce. A svatý Isidor ze Sevilly je patronem internetu, takže se to nabízelo. To „plus“ v názvu služby zároveň upozorňuje, že služba neřeší jen krizové situace, ale nabízí i zapojení do dalších aktivit
 
Jedno tlačítko pro tři funkce
 
Jak to celé funguje?
Služba ISIDOR+ je třístupňová. V prvním, základním stupni od nás uživatel dostane SOS tlačítko – přívěšek, který může nosit na krku, v kapse, připnutý na klíčích. Funguje jako tlačítko první pomoci, když se klient dostane do krizové situace – například upadnu, nemohu se zvednout a motá se mi hlava. V takových chvílích stiskem tlačítka pošlu signál na nonstop dispečink a operátor se mi ozve zpět. 
 
Takže klient v nesnázích nemusí volat na sousedy, hledat telefon, složitě vytáčet číslo...
Přesně tak. Operátor zjistí, co se děje a podle dopředu sepsaného scénáře, či spíše manuálu, poskytne pomoc. Například uživatel hlásí, že se mu udělalo špatně – operátor v manuálu vidí, že klient je diabetik, a zkusí mu pomoci v tomto směru – uklidní, pomůže mu se zorientovat, klient se vzpamatuje, dá si nějakou tyčinku nebo rohlík, aby vyrovnal hladinu cukru, napije se. Krize zažehnána, problém vyřešen, o situaci pak společně vyrozumíme rodinu.
 
Co když je to vážnější?
V tom případě dispečer také postupuje podle manuálu – buďto zavolá někoho z blízkých, anebo složky integrovaného záchranného systému.
 
A co další stupně služby ISIDOR+?
Druhý stupeň funguje také přes tísňové tlačítko, ale jde o aktivní volání. Uživatel má v určených intervalech kontakt s operátorem typu „Jak se dnes máte? Nezapomněl jste si vzít léky? Venku jsou vysoké teploty, pijete dost?“ apod. Krátkým monitorovacím rozhovorem jsme s klientem v pravidelném spojení, pakliže v tak častém kontaktu nemůže být se svými blízkými.
 
V třetím stupni nabízíte tzv. komunitní platformu, jak si ji máme představit?
Klientovi vedle SOS tlačítka zapůjčujeme navíc i tablet, přes který se může připojovat k online aktivitám, jako jsou společné modlitby, rozhovory s duchovním, nebo různé aktivizační činnosti, např. kvízy, povídání o cestování, hobby, vaření, zdravotní okénko s odborníky o prevenci či výživě apod. Tablet může samozřejmě využít i pro hovory s rodinou a přáteli. Máme za to, že moderní technologie mohou obecně zlepšit kvalitu života našich klientů – je třeba je pouze zbavit nedůvěry a strachu z jejich používání.
 
Jaké je technické zajištění služby? Bude např. tlačítko fungovat i mimo klientův domov?
Tlačítko funguje kdekoli, uživatel si jej může brát s sebou, když jde ven. Má v sobě zabudované GPS, takže podle souřadnic jej dokážeme vyhledat a vyslat za ním rodinu či záchranné složky, pokud se něco přihodí. Pro používání tabletu je samozřejmě podmínkou připojení k internetu. Pokud v klientově domově není k dispozici připojení na Wi-Fi signál, dodáme mu tablet s datovou SIM kartou.
 
Pomoc na dálku, blízkost ve společenství
 
Kdo a jak může o službu ISIDOR+ zažádat?
Služba je v pilotním provozu určena zejména seniorům a zdravotně znevýhodněným osobám z Olomoucka, v budoucnu ji chceme rozšířit do celého kraje. S novými zájemci na začátku probíhá sociální šetření. Naše sociální pracovnice si vyslechne přání a očekávání potencionálního klienta i jeho rodiny a poté vysvětlí možnosti nastavení služby.
Ačkoli rodina službu ve většině případů zařizuje i platí, je osoba uživatele nejdůležitější a vše se odvíjí od jeho souhlasu. Rodina sice může mít pocit, že jejich blízký službu ISIDOR+ nutně potřebuje, ale on takový názor mít nemusí. V průběhu sociálního šetření je rolí sociální pracovnice přemostit tužby rodiny a přání klienta, aby došlo k dohodě.
 
Jaká je prozatím poptávka?
Převažuje poptávka ze strany členů rodiny. Služba se jim velmi zamlouvá, protože je určitou pojistkou, že mají svého blízkého v bezpečí – ten pocit bezpečí je pro ně klíčový. Koncoví uživatelé takovou potřebu nemají – myslí si, že to nepotřebují, že se jim nic stát nemůže. Přece když chtějí být s někým v kontaktu, tak jim zatelefonují nebo si pustí televizi, takže na co jakousi technologii, další „krám“...?
 
Jak tyto pochyby klientů překonáváte?
Ve chvíli, kdy jim službu představíme a ukážeme její výhody a možnosti – např. že si díky tabletu mohou posílat fotky s vnoučaty, skypovat s nimi – tak sami zjišťují, že je to snadné a moc fajn. Ale je potřeba získat si jejich důvěru a citlivou a srozumitelnou formou jim vše vysvětlit. Žádné „Babi, tady máš tablet“, ale s empatií klienty s novou technologií seznámit, aby to pro ně bylo příjemné a účelné.
 
Co od nové služby očekáváte?
Budu spokojená, když si služba najde své spokojené uživatele a doplní naše stávající služby. Přiznejme si, že populace stárne. A počet lidí, kteří jsou schopní a ochotní pečovat o ty, co se už o sebe nepostarají, úměrně klesá a je jich nedostatek. Rodiny jsou v komplikovaných situacích – tzv. sendvičové generace se starají jak o své děti, popř. už vnoučata, tak o své nemohoucí rodiče. Věřím, že právě oni pomoc s péčí uvítají.
 
Takže cílem je co nejvíce podpořit seniory v jejich bydlení doma...
Přesně tak. Pokud to jenom trochu jde a senior může s určitou podporou zůstat doma, je to prospěšné pro všechny: seniora to aktivizuje, zůstává ve svém známém prostředí, získá pocit důstojnosti, že se o sebe ještě dokáže v nějaké míře postarat, a zároveň to uleví systému, který nemusí řešit další investice na umístění takové osoby v už tak přeplněných zařízeních.
 
Co byste vzkázala těm, kteří váhají, zda si službu ISIDOR+ sjednat?
Pojďte do toho! Doufám, že se nám podaří vyjasnit, že ISIDOR+ není „chůvička na hlídání“. Je to spíše ochránce – služba s širším přesahem: klienti mohou zůstat v kontaktu s vnoučaty, se vzdálenou rodinou, zůstávají ve společenství. Také si zvýší sebevědomí – naučí se zacházet s internetem a dokážou si nakoupit online třeba potraviny s donáškou až domů. Nejsou závislí, až jim někdo nákup přiveze. A co víc – mohou si zboží sami vybrat. Nebudou mít pocit, že jim zase kdosi nutí jahodový jogurt, který stejně nemají rádi.
 
 
Za rozhovor poděkovala Martina Foretová Pavlunová
 
 
grafika web