Ve službách pandemie: Jak vypadají dny dobrovolníků, kteří se v nouzovém stavu rozhodli pomoct
3. dubna 2020 Aktuality

Ve službách pandemie: Jak vypadají dny dobrovolníků, kteří se v nouzovém stavu rozhodli pomoct

Olomouc – Před více než týdnem zahájila Charita Olomouc ve spolupráci s městem Olomouc službu Nákupy pro seniory. Do ulic se vydalo několik desítek dobrovolníků a pracovníků Charity, kteří každé ráno od pondělí do pátku nastupují do aut, nakupují potraviny, drogistické zboží a léky pro seniory. Potom je rozvážejí ke dveřím těch, kteří si nemohou nákup zajistit sami. Jak nová služba vypadá v terénu?

„Jako dobrovolníci denně najezdíme desítky kilometrů a setkáme se s mnoha lidmi. Všichni mají společné dvě věci: vděk a obavy. Někteří se bojí vyjít ven, někdy i na zahradu. Jsou proto neskonale vděčni nám, kteří jsme schopni a ochotni přinést jim potraviny, léky nebo roušky a mile se na ně usmát a prohodit pár vět. Přišli o přímý kontakt se světem a někdy potřebují taky trochu uklidnit a povzbudit, že bude líp. Takže dnes nepřednáším, necestuju, beru tašky a skrz roušku se usmívám na lidi. To je minimum, co může udělat každý,“ říká dobrovolnice Lenka Hrabalová.

V posledních nelehkých týdnech jsme svědky krize. Převrací se zaběhnuté a doposud fungující principy společnosti. Nastalá situace, při níž je nejdůležitější bránit zdraví ohrožených skupin obyvatel, s sebou pochopitelně nese řadu nových opatření, zákonů či služeb. Jednou z nich je i pomoc seniorům se zajištěním věcí potřebných k běžnému životu. Nákupy pro seniory jsou aktuálně rozšířenou aktivitou, ve které hrají hlavní roli dobrovolníci a sociální pracovníci.

Systém, který skutečně funguje

„K dobrovolníkům jsem se přihlásila ihned po vyhlášení nouzového stavu. Charita Olomouc jednala velmi rychle a pružně,“ komentuje počínající situaci Klára, jedna z prvních dobrovolnic, a dodává: „Druhý den po přihlášení se k dobrovolníkům přes formulář na webu jsem už dostala odpověď, že mám přijít na zaškolení ohledně nákupů pro seniory a samozřejmě řízení auta. Školení trvalo krátce, neztráceli jsme čas zbytečnými záležitostmi kolem, nic jsme neprotahovali.“

Dobrovolnice jedním dechem dodává, že vše i za běhu proběhlo důsledně včetně podepisování nutných smluv a předání prozatímního know-how. Následující dny už mohlo několik dobrovolníků směle nasednout do aut. „Nejprve jsem převážela jen roušky a materiál na šití, potom už jsme vyrazili do Globusu na první nákup. Jsem nadšena z toho, jak služba začala okamžitě šlapat. Tam, kde má pomoct, skutečně pomáhá,“ doplňuje Klára.

Mám čas i síly, tak chci pomoct

Všední život teď vypadá trochu jinak. Ulice téměř pusté, lidi poznáme pouze podle očí. Nákupní domy však zůstávají plny. Fronty u pokladen často sahají až do poloviny plochy obchodního domu. Sem se vypravují dobrovolníci téměř každý den.

„Když začala vstupovat v platnost různá opatření v souvislosti s koronavirem, chtěla jsem se v této zvláštní a náročné době zapojit do pomoci těm, kteří to potřebují - když na to mám čas i síly,“ přibližuje svou zkušenost studentka psychologie a teologie Univerzity Palackého Magdalena Lhotská.

Každý dobrovolník si sám vybírá, zda vezme dopolední nebo odpolední směnu, podobně jako při pracovním provozu. „Zatím se hlásím jen na odpolední směny, to znamená, že pokud mi koordinátor potvrdí, že mám přijít na směnu, po obědě místo studia vyrážím na Charitu. Zde spolu s řidičem, se kterým mám službu, nafasujeme potřebné ochranné prostředky (pzn. red. dezinfekci, roušky, rukavice) a objednávky klientů,“ pokračuje dobrovolnice, která si díky dobrovolnictví mimo jiné rozšiřuje své penzum dovedností. „Po poměrně krátké době se už dokážete naprosto s přehledem orientovat i v obchodě, který jste předtím neznali a kupovat věci, které jste v životě nekupovali,“ říká s úsměvem dobrovolnice.

„Jakmile předáme poslední nákup směny, vracíme se domů, někdy unavení, ale s dobrým pocitem, že jsme mohli pomoct těm, kteří to teď potřebují,“ uzavírá Magdalena.

Za normálního stavu podnikatelka, dnes nákupčí

Pomoct se rozhodli nejen studenti. Na nákupy téměř denně vyjíždí i podnikatelka a odbornice na Blízký Východ Lenka Hrabalová, která kvůli uzavření hranic zůstává v Olomouci. „Přidala jsem se k nákupům pro seniory hned, když projekt začínal. Měla jsem pocit, že je to jeden z nejlepších způsobů, jak můžu pomoci. Věřím v poměrně málo věcí, ale jedna z nich je, že by si lidé měli pomáhat. A v současné době jsou to právě ti nejstarší, kteří potřebují, aby je někdo chránil,“ popisuje svou motivaci k dobrovolnictví Lenka.

Jde to opravdu bezkontaktně?

„Spolupráce mezi obchodním domem Globus a Charitou funguje zatím velmi dobře,“ pochvaluje si nastavený systém dobrovolník Pavel Lexmaul. Pro nákupčí je vždy na informacích připraven speciální nákupní košík, přepravky, dokonce i gumové rukavice. „Personál obchodu pro nákupy seniorům vyhradil i jednu pokladnu (č. 14). Díky tomu může nakupování probíhat mnohem rychleji, bez čekání v nekonečných frontách,“ navazuje dobrovolník, „pro mě je asi nejnáročnější najít některé specifické produkty ze seznamu,“ prozrazuje se smíchem Pavel.  

Po nákupu dostanou dobrovolníci dvě účtenky, jednu přicvaknou sešívačkou k tašce s nákupem, kterou dostává senior pro kontrolu. Druhou účtenku senior podepíše, tu si Charita ponechá pro následnou fakturaci. Důležité je, že senior nic na místě neplatí. Dobrovolník pouze předá tašku ke dveřím a počká na podpis, čímž odpadá přímý kontakt seniora s dobrovolníkem.

Za relativně krátkou dobu se do Charity Olomouc přihlásilo přes sto dobrovolníků. Současná situace je demonstrací toho, že i v těžkých chvílích se najde spousta lidí, kteří projevují solidaritu a potřebu pomoct druhým. Zcela nezištně a s úsměvem.

Aneta Králová, Charita Olomouc

Nákupy pro seiory